سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتابخانه شاهد
 
قالب وبلاگ

پاسخ :
روایات در مورد چگونگی رحلت حضرت (عج) (شهادت یا مرگ طبیعی) مختلف است. در کتابی به شهید شدن امام زمان (عج) توسط یک پیرزن با اوصاف خاص تصریح شده (الزام الناصب، ص 190) اما سندی برای این حدیث بیان نشده است .لذا نمی توان آن را پذیرفت. در مورد شهادت حضرت، روایات کلی هم وجود دارد که بر اساس آنها، هیچ امامی نیست، مگر این که کشته یا مسموم می شود. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 585، ح 3192) . ظاهر این گونه روایات، شهادت حضرت را بیان می کند، (کفایه الاثر، ص 227) اما دلیل قطعی بر شهادت شخص حضرت، وجود ندارد.
در روایات آمده، امام حسین (ع) و یارانش در اواخر حیات امام زمان (عج) رجعت می کنند و امام زمان (عج) بعد از معرفی آنها و شناخت مردم، از دنیا رحلت می کند و امام حسین (ع) غسل و دفن حضرت را بر عهده می گیرد. (کافی، ج8 ، ص 206؛ بحارالانوار، ج 53، ص 93، ح 102 از کافی) سپس سالهای طولانی حضرت امام حسین (ع) حکومت می کند و رهبری را بر عهده می گیرد. طبق این نوع روایات امام زمان (عج) به مرگ طبیعی از دنیا می روند و این احتمال قوی تر به نظر می رسد.

مطلب مربوط به شهادت حضرت در الزام الناصب چنین است :
« با پایان یافتن هفتاد سال از آمدن امام زمان(عج) زنی از قبیله بنی تمیم به نام سعیده او را شهید می کند. وی همچون مردان، دارای ریش می باشد و در حالی که امام زمان(عج) از راهی می گذرد، با هونگی از جنس سنگ امام را به شهادت می رساند. پس از فوت امام زمان(عج)، امام حسین(ع) غسل، تکفین و تدفین او را انجام می دهد» (محمد الصدر، موسوعه الامام المهدی، الکتاب الثالث، تاریخ ما بعد الظهور، ص 881، دارالتعارف للمطبوعات).
اشکالاتی چند در این مطلب وجود دارد از جمله اینکه این سخن روایتی از یکی از معصومین(ع) نیست ، بلکه سخنی منقول از یکی از علماست، آن هم عالمی ناشناخته. اگر هم عبارت یاد شده به مضمون روایات اشاره داشته باشد، در این صورت هم به دلیل ناشناخته بودن سند، مرسل به حساب آمده و به دلیل ضعیف بودن از ناحیه سند، پذیرفته نیست، از این رو نمی تواند بیانگر رویدادی تاریخی باشد.
ریش دار بودن قاتل نیز که خود یک زن است، روایت را با اشکالات فراوانی روبرو می کند از جمله: - هر چند به گونه ای نادر، برخی از زنان، ریش بسیار مختصری در می آورند، ولی هیچ گاه میزان آن به اندازه ریش یک مرد نمی رسد، آن گونه که در روایت بدان اشاره شده است. - در تاریخ سابقه ندارد که حتی یک زن به صورت ریش کامل یک مرد، ریش درآورده باشد ولی در روایت بدان تصریح شده است. اگر هم گفته شود چنین چیزی به عنوان یک استثناء و به قدرت الهی موجود شده تا با قاتل ولی عصر(عج) قرار گیرد پاسخ آن است که اگر چنین زنی مدتی در میان مردم آن زمان زندگی کند، با توجه به سخن گفته شده از او در کتاب ها به عنوان قاتل امام زمان(عج)، در این صورت حکومت حضرت مهدی(عج) درباره آن تصمیمی خاص می گرفت.
رحلت به طریق عادی

بر اساس روایات امام زمان به طریق عادی و پس از مدتهای مدیدی حکومت کردن از دنیا میروند و امام حسین متکفل کفن و دفن ایشان می شوند . یکی از اصول مسلم و قطعی که شیعه بدان معتقد است این است که امام را امام غسل می دهد این برگرفته از حدیث امام رضا (ع) است که می فرماید: امام را جز امام غسل نمی دهد . بنابراین باید یکی از امامان رجعت نموده مراسم تغسیل و خاکسپاری امام عصر(عج) را برعهده بگیرد که طبق روایات رسیده امام حسین(ع) این مهم را انجام می دهند. در تفسیر عیاشی ذیل آیه شریفه «نم رددنا لکم الکره علیهم (اسراء / 6) « از امام صادق نقل شده است که: مقصود، زنده شدن دوباره امام حسین(ع) و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام زمان(ع) است، در حالی که کلاه خودهای طلایی بر سر دارند و به مردم رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسین (ع) را اطلاع می دهند تا مومنان به شک و شبهه نیفتند و این در حالی است که حضرت مهدی (ع) در میان مردم است. هنگامی که همه مؤمنان، امام حسین(ع) را شناختند و تأیید کردند که او حسین(ع) است مرگ حضرت مهدی(عج) فرا خواهد رسید و دیده از جهان فرو می بندد. آنگاه امام حسین(ع) وی را غسل و کفن و حنوط می کند و به خاک می سپارد که هرگز امام را جز امام غسل نمی دهد. پس از رحلت امام زمان(عج) و تدفین ایشان، امام حسین(ع) عهده دار حکومت جهانی ایشان می شوند و به قدری حکومت می کنند که گفته شده است، از کثرت سن ابروهایش روی دیدگان مبارکش را می پوشاند تا اینکه روز قیامت و رستاخیز فرا رسد. در برخی روایات هم آمده که چون قائم آل محمد (ص) از دنیا برود چهل روز پس از آن قیامت بر پا می گردد و مردگان از گورها به درآیند و برای جزای محشر آماده گردند ...».(ارشاد شیخ مفید، ترجمه ساعدی خراسانی، کتابفروشی اسلامیه، ص 708)
خلاصه آنکه :
به احتمال زیاد امام حسین (ع) و یارانش در اواخر حیات امام زمان (عج) رجعت می کنند و امام زمان (عج) بعد از معرفی آنها و شناخت مردم، از دنیا رحلت می کند و امام حسین (ع) غسل و دفن حضرت را بر عهده می گیرد. (کافی، ج8 ، ص 206؛ بحارالانوار، ج 53، ص 93، ح 102 از کافی) سپس سالهای طولانی حضرت امام حسین (ع) حکومت می کند و رهبری را بر عهده می گیرد. طبق این نوع روایات امام زمان (عج) به مرگ طبیعی از دنیا می روند و این احتمال قوی تر به نظر می رسدو هیچ بی عدالتی در این زمینه وجود ندارد

برای مطالعه در این زمینه ر.ک: 1.آینده جهان(دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر 2. بازگشت به دنیا در پایان تاریخ ، خدا مراد سلیمیان

 


آدرس :http://www.porseman.org/q بانک پرسش و پاسخ دانشجویی می باشد. شما می توانید با طرح سوال خود در صفحه http://www.porseman.org/q/newq.aspx و یا آدرس الکترونیکی info@porseman.org با سرعت بیشتری پاسخ رادریافت نمایید.
سایت های موضوعی اداره مشاوره : porsemani.ir

 


[ پنج شنبه 90/2/8 ] [ 7:6 عصر ] [ پیام ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 104849